Verslag Nederlands kampioenschap veldvoetbal 2022 in Beuningen

We hebben dit jaar weer samen met Venlo een team op de been kunnen brengen, met een inbreng van 7 spelers van Helmond en 3 van Venlo. Dat doen we al jaren zo en dat werkt nog steeds goed. Leuk is te zien dat na een lang seizoen iedereen weer even met elkaar wil bijkletsen. Het team stond weer onder leiding van Hans van de Heuvel en Albert Oppers.

Dit jaar werd het toernooi georganiseerd door COVS Nijmegen, vanwege hun 100-jarig bestaan. Het toernooi werd gespeel bij Beuningse Boys, tevens de thuishaven van deze vereniging. De wedstrijden werden weer gespeeld op halve velden met een 7 tegen 7.

Dit jaar waren er 10 teams ingeschreven, helaas haakte er op het laatste moment eentje af. Toch heeft de organisatie er een leuk toernooi van kunnen maken en kunnen ze terugkijken op een goed georganiseerd toernooi en een geslaagde dag.

Er waren 2 poules, poule A met 5 teams, poule B met 4 teams. Iedereen speelt in de poule eerst tegen elkaar, daarna komt er een schifting met tussenrondes en kruisfinales.

Wij zijn ingedeeld in poule B en spelen achtereenvolgens tegen Den Bosch, De Mijnstreek en Deventer.

De 1e wedstrijd tegen Den Bosch is er op gericht om elkaar weer te vinden en te zien hoe we de dag al voetballend met elkaar door kunnen brengen. Na 4 minuten komt er een schot op doel van Maarten, het schot wordt door de keeper half tegenhouden en de bal verdwijnt net over de lijn in het doel. Maar door het effect dat de bal heeft meegekregen rolt de bal het doel weer uit. Helaas heeft de scheidsrechter dit niet geconstateerd en wordt er door gevoetbald. Na 13 minuten komen we op achterstand door een afstandsschot met een stuiter erin: 0-1. We gaan op zoek naar de gelijkmaker en die komt op naam van Geert, een schot van Maarten wordt met de hak (bewust) van richting veranderd: 1-1. In de laatste minuut schiet Maarten nog op de paal.

De 2e poulewedstrijd is tegen De Mijnstreek. We komen wederom op achterstand, achterin staat het niet goed en de stand wordt 0-1. De Mijnstreek gaat met man en macht verdedigen. Uit een voorzet komt er een omhaal van Geert, maar die gaat net naast. Op de counter wordt het ook nog 0-2, als een speler wordt vastgehouden volgt er een (terechte) strafschop alwaar onze keeper Stan geen kans op heeft.

Als we in het toernooi nog iets willen bereiken zal er gewonnen moeten worden van Deventer. Die hebben de voorgaande 2 wedstrijden gewonnen: doelsaldo 6-0!!! We gaan de tactiek omgooien en gaan voetballen in een 1-3-2-1 systeem. 3 verdedigers. 2 middenvelders en 1 spits. Achterin dichthouden en snel de spits proberen te bereiken. De tactiek lukt, ondanks dat Deventer veel goede voetballers heeft komen ze niet kort bij onze goal. Hun schoten worden vaak geblokt, gaan naast en over of onze keeper staat zijn mannetje. Als na 18 minuten de bal op het middenveld bij Wouter komt, slalomt hij tussen alles en iedereen door en zijn schot beland in het doel: 1-0. Hierdoor eindigen we als 3e in onze poule.

Daardoor komen we in de tussenronde te spelen tegen de nr 2 van de andere poule: Amsterdam. Bij winst gaan we spelen voor plek 1 t/m 4, bij verlies om plek 5 of 6. In deze wedstrijd wordt er door beide ploegen weinig gecreëerd. Het aantal kansen op een doelpunt is nagenoeg nihil. Wel blijft er een enorme schop van een speler van Amsterdam op Daan onbestraft. Je zou hier nog kunnen twijfelen tussen de kleur kaart, doch de arbitrage vind het niet nodig om in te grijpen. Gelukkig blijft onze ploeg sportief spelen en gaat niet mee in de verruwing. Uiteindelijk draait het uit op strafschoppen: Na 8 pingels is het beslist, Daan, Wouter, Bram, Maarten, Lars en Stevie schieten raak, we winnen met 6-5. Op naar de kruisfinales!

In de kruisfinale ontmoeten we wederom het team van De Mijnstreek, alwaar we in de poulefase met 2-0 van verloren. We hanteren wederom het 1-3-2-1 systeem en blijven nu wel overeind tegen deze ploeg. Uit een omhaal van Maarten komt de bal aardig in de buurt van de kruising, de beste kans van de wedstrijd. Wederom draait het uit op strafschoppen als er in de wedstrijd niet wordt gescoord. Na de 6e strafschop is het beslist in het voordeel van De Mijnstreek: Lars, Maarten en Bram maken geen fout, maar we missen 3 keer. De Mijnstreek gaat naar de finale, wij gaan spelen om plek 3 of 4.

In deze troostfinale spelen we tegen Enschede. Beide ploegen zijn aan elkaar gewaagd, doch het is te zien dat de spelers er vermoeid bijlopen. Er komen wel wat kansen. Enschede schiet na 6 minuten op de lat en we komen daardoor goed weg. In de laatste minuut komt er nog een kans voor Daan na een mooie combinatie, doch ook nu blijft het na 15 minuten voetballen 0-0. Voor de 3e keer wordt de wedstrijd beslist met (7 stuks) strafschoppen. Enschede neemt deze beter dan wij. Stan heeft niet veel kans tegen hun goed genomen 8 meters. Maarten, Stan, Daan, Geert en Bram scoren, doch er wordt ook 2 keer gemist.

We worden uiteindelijk 4e in het NK veldvoetbal 2022.

We kunnen in ieder geval terugkijken op een leuke en vooral gezellige dag. De afspraak vooraf om het vooral gezellig te maken onderling wordt gerespecteerd. De sfeer binnen de ploeg is de hele dag goed, zowel na winst als ook bij verlies. Na een drankje op het terras, in afwachting van de prijsuitreiking, keren we weer huiswaarts. Den Haag wint het toernooi door in de finale De Mijnstreek te kloppen. De Fair Play wordt gewonnen door Deventer. Hierbij de felicitaties aan beide verenigingen.

Rest mij nog om de organisatie te bedanken namens het gehele team van Venlo/Helmond en wensen de COVS Nijmegen nog een mooie voortzetting van hun jubileumjaar.

Verder willen wij onze spelers Bram, Daan, Fatih, Geert, Lars, Maarten, Stan, Stevie, Sander en Wouter bedanken voor hun sportieve inzet.

Attachment