Pupillen scheidsrechters cursus

Wij als scheidsrechtersvereniging Helmond e.o. willen graag binnen ons werkgebied wat betekenen voor de voetbalverenigingen. We hebben hiervoor een pupillen scheidsrechters cursus opgezet t.b.v. het fluiten van de pupillenwedstrijden O11 en O12 door jongeren vanaf 14 jaar.
We hebben hier voor gekozen om zo jongeren op jonge leeftijd kennis te laten maken met het leiding geven. Een bijkomende reden is dat de KNVB deze cursus ook aanbiedt, echter voor een bedrag van € 35,00 per persoon. Dit vinden we te hoog. Wij bieden deze dan ook aan voor € 15,00 per persoon.

De cursus bestaat uit een doordeweekse instructieavond van ca. 2,5 uur en 2 zaterdagen waar de cursisten gaan fluiten en we voor- en achteraf kort e.e.a. bespreken.

Hoeveel cursisten per vereniging?

Onze ervaring leert dat het belangrijk is om niet teveel scheidsrechters tegelijk op te leiden. Als je vereniging slechts 1 team O11 en 1 team O12 heeft, dan heb je ca. 24 thuiswedstrijden per seizoen. Dan heb je aan 2 of 3 scheidsrechters genoeg. Deze hebben dan ca. 8 / 12 wedstrijden per seizoen, waardoor ze ook veel ervaring op doen en je als vereniging deze 2 of 3 scheidsrechters ook gericht kunt begeleiden. Als de scheidsrechters ouder worden en het leuk vinden kunnen ze dan met goede bagage doorstromen naar b.v. O13. Wel is daar dan de verenigingsscheidsrechters cursus voor nodig.
Als het mogelijk is ook niet alle cursisten uit 1 team. Speelt dit team uit, dan moeten ze misschien te vroeg vertrekken en heb je geen scheidsrechter bij O11/O12.

Begeleiding:

Tijdens de wedstrijden gedurende de cursus waar onze begeleiders erbij zijn, zullen de cursisten om en om een kwartier fluiten. De wedstrijden van O11 en O12 bestaan uit 4x 15 minuten. Het grote voordeel hiervan is, dat de begeleider meteen de niet fluitende cursist op dingen kan wijzen en de cursist dit meteen zelf in de praktijk kan gebruiken als deze zelf aan de beurt is.
Begeleider vanuit de vereniging is ook belangrijk, dat deze tijdens alle cursus bijeenkomsten aanwezig is, zodat deze na afloop van de cursus als de scheidsrechters zelfstandig aan de slag gaan, de juiste begeleiding aan de scheidsrechter kan geven.

Aanmelden:

Is er interesse in deze cursus, dan kun je melden bij Stèfan Verbakel 06 23 21 03 17 of via voorzitter@sv-helmond.nl. Wellicht is het goed om vooraf in je regio bij andere clubs te peilen of er daar ook interesse is. Minimaal aantal deelnemers 8 en maximaal 12.