Scheidsrechtersvereniging Helmond EO 2e in districtstoernooi

Scheidsrechtersvereniging Helmond EO 2e in districtstoernooi veld 2019

Op zondag 30 januari werd bij VV SHH in Herten het districtstoernooi veldvoetbal georganiseerd. Dit keer was de COVS Roermond gevraagd voor de organisatie. We speelden het toernooi op kleine veldjes met 5 tegen 5.

Er hadden dit jaar helaas maar 4 teams de toezegging gedaan om een potje te komen voetballen. Dat is wel jammer, zeker voor de organisatie die hier in goede handen was. Het toernooi ging om 13.30 uur van start en om 16.30 uur was de prijsuitreiking. Tussen door speelden we 2 keer 15 minuten tegen de 3 verschillende tegenstanders.

Ook dit jaar hebben we te maken met spelers die zich op het allerlaatste moment afmelden. Dat is echt waardeloos. Het betekende dat we nu aan moesten vangen in het toernooi zonder ook maar 1 wisselspeler. De keeper van vandaag, Wouter Velings, is tevens nog herstellende van een hamstring blessure. Gelukkig houdt hij het de gehele dag vol. We beginnen verder met Bram van Dongen, Stan Claassen, Stan van Doren en Paul de Kleine. Na de 1e wedstrijd wordt ons team nog aangevuld met Brian Versteegh, die in de morgen eerst nog moet werken. Brian, bedankt voor het invallen voor degene die op het laatst wegblijven.

De 1e wedstrijd is dan ook meteen de moeilijkste. De tegenstander is Venlo. Die hebben al jaren een heel goed en fijn team, met een keeper die er werkelijk alles uithoudt (althans tegen ons). Venlo komt op 1-0 door een schot laag in de hoek. We krijgen de kans op de gelijkmaker, doch de bewuste strafschop wordt helaas gemist. Op dat moment gaat toch de moed in de schoenen, mede door een knullig eigen doelpunt, en we worden af geserveerd met een 4-0 stand in het voordeel van Venlo.

De 2e tegenstander is Roermond. We voetballen ook beter en combineren goed. In de 3e min gaat er een schot van Paul net naast, doch 1 minuut later is het een mooie combinatie tussen Paul en Bram en de laatste maakt 1-0. In de 5e minuut is het Paul die zijn 1e maakt met een schot in de hoek.
Direct daarna straft hij een verdedigingsfout af en het is 3-0. Roermond scoort nog 1x tegen alvorens Stan C. de 4-1 maakt.

De 3e wedstrijd is tegen De Mijnstreek. Die spelen lekker fanatiek, met veel inzet, doch dat wordt door ons team goed gepareerd. We gaan niet mee in de strijd en blijven voetballen. Stan D. onderschept een bal en maakt de 1-0. Uit een corner van Bram maakt Paul de 2-0. De Mijnstreek geeft niet zomaar af en maakt de 2- 1. Halverwege de wedstrijd maakt Paul de 3-1. In de 13e min maakt Stan D. de 4-1 en even later is het Stan C. die uit een mooie voorzet van Stan D. de 5-1 binnen rost. Het verzet is gebroken doch De Mijnstreek scoort nog voor de statistieken: uitslag 5-2.

page1image29593664

Het is tijd voor een rustperiode en het toernooi gaat om 15 uur weer verder.
Als we nog iets willen bereiken in het toernooi, moet de volgende wedstrijd tegen Venlo worden gewonnen, doch ook het doelsaldo van Venlo is al veel beter. We maken het Venlo veel moeilijker dan in de 1ewedstrijd. De 1e kans is voor Stan C. doch gaat rakelings naast. Het is Paul die in de 6e min de 1-0 maakt. Een paar tellen later ligt dan toch de bal weer achter Wouter en het is 1-1. Na 10 min wordt het 1-2, doch we geven ons niet gewonnen. Vanaf de aftrap wordt het door Paul weer gelijk: 2-2. We proberen er alles aan te doen doch het blijft gelijk.

De 5e wedstrijd is weer tegen Roermond. De kansen op de 1e plek zijn weg en om de 2e plek te behouden hoeven we niet echt meer alles te geven. Roermond komt dan ook op een 0-2 voorsprong.
Het wordt tijd om weer te gaan voetballen en dat doen we dan ook. We creëren ontzettend veel kansen en dat wordt uiteindelijk beloond: in de 12e min Stan C. met een schot de 1-2 en in de 13e min Paul, na een schitterende actie de 2-2. Roermond wordt helemaal weggespeeld, doch het is de scheidsrechter die redding brengt, hij fluit af na 14 minuten????

We zijn zeker van de 2e plek als we beginnen aan de laatste wedstrijd tegen De Mijnstreek. Zij hebben toch het voordeel dat ze met een 9-tal spelers zijn en dus veel kunnen wisselen. Bij ons is de pijp behoorlijk leeg. Paul maakt de 1-0 na 9 sec. Direct daarna wordt het 1-1. Uit een vrije trap schiet Paul de 2-1 binnen. We blijven op de aanval spelen, dus komen er uitvallen van De Mijnstreek. Zij scoren nog 2 keer en we verliezen met 2-3.

Venlo wint het toernooi, Helmond eo wordt 2e, de Mijnstreek wordt 3e en Roermond 4e plek. Voor de prijsuitreiking heeft COVS Roermond Rene Eijer benaderd. Aanvoerder Bram krijgt uit zijn handen de beker voor de 2e plek. Doch dan komt er nog een extra beloning. We zijn door de scheidsrechters uitgeroepen tot de sportiefste ploeg van het toernooi en ontvangen hiervoor de Fair-Play cup. Onder luid applaus wordt die door Albert in ontvangst genomen. Toch altijd een mooie prijs, geeft ook de teamgeest weer.

We hebben er wel weer een leuke middag van gemaakt en gevoetbald in een prima sfeer.
Namens de teamleiding, Hans van de Heuvel en Albert Oppers, willen we hierbij onze spelers nog even bedanken voor hun deelname. Tevens gaat, namens Team Helmond eo, onze dank uit naar de COVS Roermond die een perfect dag hebben georganiseerd.