Scheidsrechtersvereniging Helmond 4e in districtstoernooi zaal 2019

Scheidsrechtersvereniging Helmond EO 4e in districtstoernooi zaal 2019.

Op zondag 6 januari werd wederom het districtstoernooi georganiseerd. Dit keer was de SVO Venlo gevraagd voor de organisatie. Het toernooi werd gehouden in de Sporthal De Körref in Meijel.

Er hadden dit jaar 7 teams de toezegging gedaan om een potje te komen zaalvoetballen op dit toernooi. Een goede vooruitgang, daar er vorig jaar maar 5 teams hadden aangemeld.
Allereerst natuurlijk de handjes los schudden vanwege het nieuwe jaar, tevens een mogelijkheid om hier en daar wat bij te kletsen, voor ons als eenlingen, die de scheidsrechters uit andere districten niet zo vaak zien.

Het toernooi werd gespeeld in 1 poule, waardoor je tegen iedere tegenstander je krachten kon meten. De winnaar in deze poule is dan degene die de meeste punten haalt, zoals altijd. De aanvang was om 13 uur, de prijsuitreiking om 18.30 uur.

Er verschijnt ieder jaar een deelnemersveld waarin er een aantal teams voor de fun meespelen, maar er zijn meer teams die willen strijden voor de bovenste plekken. De concurrentie is ieder jaar toch wel weer van dezelfde teams. Nationaal kampioen en titelverdediger Venlo is uiteraard favoriet, maar ook Boxmeer-Cuijk doet ieder jaar om de bovenste plekken mee.

Onze 1e wedstrijd spelen we tegen Weert, natuurlijk moeten we nog even aan elkaar wennen, maar dat heeft ieder team. Zo vaak spelen we niet samen. Als de verdediging van Weert een foutje maakt is Islam er als de kippen bij en straft dit meteen af: 1-0. Even later ontstaat er een drie tegen een situatie, Bram legt netjes af en Islam maakt 2-0. In de laatste minuut maakt Weert de 2-1 uit een counter als we teveel voor de bal staan. Maar goed de 3 punten zijn binnen.

De 2e wedstrijd blijkt achteraf de belangrijkste te zijn geweest. We verliezen heel erg zuur van De Mijnstreek. Voetballend zijn we beter, we krijgen de kansen wel, maar ook de arbitrage zit enorm tegen. Al heel snel staan we door een fout in de opbouw met 0-1 achter. Na een overtreding op Erik mag worden doorgespeeld, daar waar iedereen een fluitsignaal verwachtte, en het wordt dus 0-2. We gaan alsnog goed op zoek naar de aansluiting die wordt gemaakt door Wouter. Er komt weer een warrige beslissing bij een duidelijk uitbal. Als dan ook nog de bal tegen een hand wordt geschoten, krijgt de speler volkomen onterecht geel en moeten we met 1 man minder de wedstrijd uitspelen. Gauw vergeten, het is mensenwerk, iedereen maakt fouten.

De 3e wedstrijd spelen we tegen Venlo dat al 2 keer heeft gewonnen. Helaas gaat deze pot met 1-5 verloren. De eindstand doet vermoeden dat we geen kans hadden, doch dat is maar schijn. We voetballen goed mee, de 0-1 valt uit een schot tussen een aantal spelers door en dat dus net van richting veranderd. We willen op dat moment te graag gelijk maken en voor we het in de gaten hebben staan we met 0-4 achter. Een scherpe ploeg, Venlo, ze benutten echt ieder kansje dat ze krijgen. De 1-4 is een combinatie van Wouter en Islam. Doch Venlo wint verdient met 1-5.

We moeten de rug weer rechten en de 4e tegenstander is Horst-Venray. We hebben er zin in, na 6 seconde wordt de paal al geraakt door Maarten. Het duurt nog een behoorlijk tijd alvorens we op voorsprong komen. Uit een combinatie tikt Islam de 1-0 binnen. Dan krijgt Maarten het op zijn heupen en maakt binnen no time de 2-0; 3-0 en 4-0, een loep zuivere hattrick. Uit een pass van Erik maakt Wouter met een hakbal de 0-5. Maarten tikt er nog eentje binnen en we winnen met 6-0.

Dan staat de 5e wedstrijd tegen Roermond op het programma. Die hebben al een puntje meer, dus er is maar 1 motto en dat is winnen. Dat doen we dan ook. Maarten maakt de 1-0, Bram de 2-0 (denkt hij) maar de scheids ziet een handsbal, waar Bram met zijn buik scoort. De mooiste goal van de dag komt van Maarten, met een dubbele panna legt hij de bal in het netje van de tegenstander. Uiteindelijk scoort Bram alsnog in de laatste minuut, eindstand 3-0. Dus voor Roermond geldt het spreekwoord: erop en erover.

De 6e en laatste wedstrijd spelen we tegen de Boxmeer-Cuijk, dat de titel eigenlijk al op zak heeft. Ze hebben gewonnen van Venlo en leveren de titel alsnog in als ze met minimaal 4-0 van Helmond EO verliezen. Dat gebeurd niet, Boxmeer-Cuijk legt het accent op de verdediging en we komen er niet door. We moeten eigenlijk winnen om op het podium te komen, we hebben de beste mogelijkheden, we gaan de laatste minuten vol op de aanval, maar de goal valt helaas niet.

Door het (onterechte) verlies tegen De Mijnstreek eindigen we hierdoor op de 4e plek met 10 punten. Boxmeer-Cuijk heeft er 14; Venlo 13; De Mijnstreek 11; Roermond 7; Weert 4 en laatste wordt Horst-Venray met 0 punten. Die winnen wel de fair-play.

We hebben er wel weer een leuke middag van gemaakt en gevoetbald in een prima sfeer. Namens de teamleiding willen we hierbij onze spelers nog even bedanken voor hun deelname.

Tekst door: Albert Oppers